گروه خالقی
منو موبایل

گروه خالقی

قدرت خرید چیست؟

قدرت خرید چیست:

قدرت خرید چیست؟

قدرت خرید یک تعریف ساده دارد. با یک واحد پول (یک دلار، یک یورو، صدهزار ریال) چقدر توان خرید کالا و خدمات دارید؟ البته نه فقط یک کالا، بلکه سبدی از جمیع اقلام مصرفی که ملزومات زندگی یک فرد را تامین می‌کند. از کرایه‌خانه تا پنیر.

قدرت خرید و اضافه رفاه

در سال ۲۰۰۷ آیفون نهایت فناوری تلفن همراه بود. این دستگاه ۷۰۰ دلار قیمت داشت. برای خرید بهترین گوشی جهان باید ۳۳ گرم طلا می‌پرداختید. حالا بهترین گوشی جهان ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. برای خرید این دستگاه باید ۳۴ گرم طلا را بپردازید.

در نگاه اول ممکن است فکر کنید گوشی آیفون خیلی گران شده است. برای خرید یک آیفون باید ۳۰۰ دلار (۱۱ گرم طلا) بیشتر بدهید. اما اختلاف قیمت این دو محصول فقط یک گرم طلا است.

اگر بخواهید آیفون نو بخرید، نسبت به سال ۲۰۰۷ باید یک گرم طلا بیشتر هزینه کنید. یک گرم طلایی که می‌شود با آن ۷ ساندویچ مک‌دونالدز یا ۲۵ همبرگر مرغوب در تهران خرید.

تغییر در قدرت خرید شما (حتی به‌اندازه یک گرم طلا) باعث می‌شود که خرید گوشی جدید شما را از چند ساندویچ محروم کند. به‌بیان‌دیگر اضافه رفاه شما به‌اندازه ارزشی که این تعداد ساندویچ برای شما دارد، کاهش می‌یابد.

اختلاف تورم منهای رشد دستمزد، درصد افت قدرت خرید را به دست می‌دهد. پس چرا قدرت خرید بیشتر مردم، امروز خیلی بیشتر از صدسال پیش است؟ چرا قدرت خرید به سمت صفر نمی‌رود؟

جواب در فناوری است. شاید با تورم‌زدایی دستمزدهای صدسال پیش بیشتر از امروز به‌نظر برسد. اما تولید یک واحد نان، یک خودکار و یا یک تلویزیون، امروز به‌مراتب هزینه کم‌تری دارد. نباید فراموش کرد که قدرت خرید، تابع مستقیم هزینه تولید یک واحد کالا یا خدمات است.

در شرایط تورمی، وقتی برای خرید یک کالای ویژه پول پس‌انداز می‌کنیم، یک جهش ناگهانی در قیمت‌ها باعث می شود تا از هدفمان بسیار دور شویم و بین ما و آنچه که می‌خواهیم، فاصله‌ای طولانی به وجود می آید.

اینجاست که خرید اقساطی می‌تواند یک راهکار خوب باشد تا آنچه مدت‌ها برای خریدش برنامه‌ریزی کرده‌ایم، در حد یک ایده یا رویا باقی نماند.خرید اقساطی با استفاده از طرحهای مختلف به هموطنان کمک می کند تا همیشه در مقایسه با نرخ تورم، چند قدم جلوتر حرکت کنند و تغییر در شرایط پرداخت، قدرت خرید مشتریان را تقویت می‌کند.

مطالب مرتبط

خرید اقساطی موبایل

خرید اقساطی موبایل: اگر برای خریدتان تصمیم قطعی گرفته اید ولی هنوز تردید کمی مانع تصمیم شماست  کافی است چند …

2 دقیقه مطالعه مشاهده

توهم پولی چیست؟

توهم پولی زمانی که یک شخص یا یک جامعه بدون در نظر داشتن آثار تورم در کاهش قدرت خرید، صرفا …

2 دقیقه مطالعه مشاهده

قسطی بخریم؟ خوبه یا نه ؟

قسطی بخریم؟ در صورتی که ما به خرید کالایی احتیاج داشته باشیم اما در شرایط خاصی بودجه کافی جهت پرداخت …

2 دقیقه مطالعه مشاهده

4 نظر ارسال شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *